Körkortsboken - Förbjudet att köra om
Studera till körkortet för Personbil, Släp, Moped & MC via vär app och hemsida. Fà stöd via zoom-möten varje vecka, chattsupport & värt community där vi lägger ut innehäll varje dag. Direkt i appen.
I kapitlet körfält pratade vi om omkörningar och dess regler i stadstrafik. I detta kapitel belyser vi omkörningar mer på grund av dess risker, speciellt på landsväg då det finns mötande trafik. Omkörningar ställer stora krav på din bedömning av situationen. Nedan finner du tips och saker att tänka på när du gör en omkörning.
I de flesta fall är en omkörning inte nödvändig om du vill vinna tid. Oftast flyttar du bara fram några placeringar i trafiken. Faktum är att medelhastigheten mellan en lugn körning jämfört med en stressad körning inte är så stor. I vissa fall kommer en förare som är lugn och planerar körningen fram snabbare till slutdestinationen.
Fråga alltid dig själv: är omkörningen värt det?
Du får aldrig köra om i fall det utsätter andra för fara. Därför ska du inte köra om där sikten är skymd. Naturliga situationer där sikten brister är vid backkrön och i kurvor samt vid väderförhållanden som dimma, snöfall eller liknande. I dessa situationer är det förbjudet att göra en omkörning.
Sträckan du behöver för en omkörning beror på hur du utför den. Med en accelererande omkörning behövs det en längre sträcka på grund utav att själva hastighetsökningen sker när man kör om bilen. Med en flygande omkörning behöver du en kortare sträcka då du närmar dig bilen du vill köra om med hög fart.
Den bedömningen måste du göra med mycket god säkerhetsmarginal. Avståndet till den mötande trafiken måste bedömas vara tillräckligt långt borta för att din omkörning ska utföras säkert. I områden med tät trafik är mötande fordon mycket vanligt och kräver extra mycket aktsamhet.
Mötespunkten är svår att räkna ut. Ofta tenderar vi att göra en glädjekalkyl i form av bedömma mötespunkten till halva avståndet mellan bilarna. Detta kan skapa felbedömningar för den fria omkörningssträckan du tror dig ha om exempelvis det mötande fordonet håller en högre hastighet än dig.
Hastigheten är svårare att bedöma än avståndet till mötande fordon.
På landsväg med breda vägrenar kör många trafikanter över mittlinjen vid omkörning trots att det finns mötande trafik. På så sätt tvingar det mötande trafik att köra ut på vägrenen. Värst av allt kan den mötande trafiken inte förvänta sig mötande trafik och inte uppmärksamma dig.
Har du påbörjat en omkörning och det dyker upp oväntade risker eller att du kanske felbedömt situationen så avbryt omkörningen. Sakta ner och prova när en säkrare situation dyker upp.
Blir du omkörd ska du hålla till höger utmed kantlinjen. Du får inte öka farten. Underlätta för fordonet som vill köra om genom att du kör ut på vägrenen om situationen tillåter.
Kör du på en smal och krokig väg samt har mycket mötande trafik kan du sänka hastigheten och köra åt sidan för att underlätta för bakomvarande att köra om.
I vissa fall är situationen inte optimal för reglerna ovan samtidigt som någon utför en farlig omkörning. Underlätta omkörningen genom att bromsa och kör undan så att du har ett ordentligt avstånd. Försvåra aldrig en omkörning för någon annan.
Omkörningar sker i regel på vänster sida. Däremot så finns det några situationer där du får passera på höger sida.